slogan
Call us


Van lokaal electro-technisch installateur naar internationale industry 4.0 integrator
23/02/2021

Het bedrijf van Philippe Foucart (Gedelegeerd Bestuurder), het 100 % familiale Technord Group, mag terecht een buitenbeentje genoemd worden in de wereld van de grote mondiale integratoren. De onderneming, die net na de 2e wereldoorlog in Tournai opstartte en industriële hoog- en laagspanningswerken uitvoerde, speelt nu in de premier league op internationaal automatiseringsniveau. De groep realiseert 90 miljoen Euro met 400 medewerkers.

Technord heeft anno 2021 elf vestigingen waaronder 4 in België, 3 in Frankrijk en 1 in Luxemburg, Nederland, Roemenië en Singapore. Het bedrijf groeit intrinsiek en zonder overnames.

Groeimodel en modus operandi – we verkopen de oplossing, niet het product

De oprichting van de filialen was niet altijd vooraf gepland, verduidelijkt Foucart. Roemenië en Singapore bijvoorbeeld zijn ontstaan om competitief mee te dingen in softwareprogrammatie, en Nederland ontstond vanuit onze eerste stappen in de uitbouw van datacenters.

Duidelijk is dat het ondernemingsmodel van Technord niet het verkopen van componenten is, maar van de totaaloplossing voor de industriële klant. We investeren steeds meer in mensen en competenties, en willen die groei ten honderd zelf financieren, wat concreet betekent dat we met onze voeten op de grond blijven. We moeten dus keuzes maken.

Terwijl we horizontaal gegroeid zijn in de waaier van competenties, zijn we wel heel sterk gespecialiseerd in onze vijf klantenniches. De hoofdmoot zijn prestaties voor farma, voeding, chemie, datacentra en uiteraard de energiespelers (hoog- en laagspanning) zoals Elia en Sibelga.

Een extra reden om je competenties in sectoren te specialiseren, is de hoge mate van complexiteit, regelgeving, veiligheid, directieven, normen en standaarden. Je wordt niet zomaar een geaccrediteerde integrator in de wereld van datacenters, farma en chemie. 90 % van onze omzet komt dus uit een steeds groter aanbod diensten in de 5 niches. Onze blootstelling in andere maakindustrie, en de geteisterde automotive en aerospace is dus minimaal. Dit is vermoedelijk ook de reden waarom we ondanks Covid en andere uitdagingen groeien. Ons orderboek voor 2021 is vrij goed gevuld.

Dat belet niet dat we soms even vanuit onze expertise uitzonderlijke opdrachten uitvoeren. Een tijdje geleden mochten we een aantal projecten uitvoeren voor Disneyland en Pairi Daiza.

“Een 70-tal mensen zijn samen met mij en Michel Caldara een paar keer betrokken bij meetings waar wij de technologische evoluties en het groeipad van Technord naast elkaar leggen”



4 vestigingen in Wallonië en zelfs 1 in Nederland. Waar blijft Vlaanderen?

Philippe glimlacht, kijkt omhoog, dan omlaag, en leunt even over zijn desk. “Dit is de terugkerende vraag van 1 miljoen tijdens onze bestuursraad. Laat mij dit even haarfijn nuanceren, want er zijn meerdere redenen.”

  • Tijdsgebrek en prioriteiten : er is veel gaande in onze markt, en we permitteren ons geen fouten. Een filiaal in Vlaanderen starten, vereist extra energie en middelen, en die hebben we niet altijd.
  • Daar we intrinsiek, dus zonder overnames willen groeien, is het opkopen van Vlaamse collega’s niet echt onze stijl. Dat belet niet dat we op termijn misschien partners kunnen vinden.
  • Onze belangrijkste leveranciers zoals Siemens, Schneider, IBM… zijn zelf van mening dat die grotere Vlaamse markt reeds zwaar overbevist is. Dat maakt het nog minder evident.
  • Finaal is anno 2021 de taal een barrière voor veel van onze mensen. Dus moet je weer extra mensen gaan zoeken, die we momenteel niet detecteren. Weet dat we nu al voor een derde met medewerkers uit Frankrijk opereren.


Post-Covid, een remonte met meerdere snelheden?

“Aerospace en Automotive herpakken zich niet zo snel als andere sectoren zoals datacenters, logistiek, e-commerce, voeding, chemie en farma. Ik ben geen expert, maar voor Covid waren er toch al signalen dat bepaalde sectoren niet op volle toeren draaiden. Andere sectoren staan voor zo’n disruptieve uitdagingen, dat ook hun toeleveringsketen zich volledig moet heruitvinden. Automotive is de laatste 30 jaar minstens een cyclische sector geweest, met stratosferische pieken en diepe dalen. Covid is voor ons, en voor velen, een crash-test geweest die ons verplicht om flexibel en alert te zijn.”

Natuurlijk was het lastig voor het bedrijf en voor onze mensen. We moesten ons zelf heruitvinden, maar geen enkele dag waren wij niet bereikbaar. In april was 50 % werkloos, maar eind mei waren we er terug op volle capaciteit.

We hebben het geluk dat onze 5 niches snel recupereerden, en dat de energiesector in het kader van duurzaamheid heel veel nieuwe investeringen vereist.

 

Worden we allemaal SaaS bedrijven 

Datacenters gaan van hyperscale tot edge. In 2005 werden we gekozen om het grootste hyperscale datacenter voor een Amerikaanse zoekmachinegigant te bouwen voor Europa. Ze hebben ons meegenomen in al hun verdere projecten. Van kabels, netwerken, tot energy management en veiligheid. Op zich is de complexiteit lager dan de automatisering van een cementfabriek. Maar de procedures en planning zijn heel strikt en streng. We staan ook in voor het onderhoud. We blijven dus zowel het materiaal plaatsen en doen de complexe dienstenverlening.

Evolueren we van hardware integrator naar software integrator? 70 procent van onze activiteiten draait nog altijd rond elektrificatie. 30 % is automatisering, digitalisering, software. Dat vereist skills en veel verantwoordelijkheid. Wij zijn geen pure softwareverkopers, maar halen onze winsten uit complexe delivery, maatwerk en onderhoud. We willen groeien met 10 % per jaar, dat is onze doelstelling. Er gebeurt ook veel bij bestaande klanten. Onze klanten worden autonome energiegrids, en dat is een gigantische opportuniteit. Wij beschikken al over de kennis om data-driven, emissievrije bedrijven te helpen.

Na de digitalisering van grote bedrijven is de digitalisering van KMO’s aan de orde. Dit aantal is natuurlijk gigantisch in verhouding tot het aantal grote fabrieken. Nu maken we ook voor hen performante Industry 4.0 integraties.

Een fabrikant van pouches zat met anomalieën in de productie die hij maar niet opgelost kreeg. We hebben 3 bestaande databases (uit de machines, MES en maintenance) met meer dan 10 jaar informatie samengebracht in een slim platform, dat mits de juist geprogrammeerde algoritmes de fouten detecteert en ook predicties maakt.



Wat houdt Foucart wakker?

Zelfs tijdens Covid sliep ik vast. De Brexit en handelsoorlog belemmeren ons ook niet. Het grote probleem is net zoals bij iedereen, de War on Talent en de klimaatproblematiek.

De grootste rem op onze groei is het vinden van de juiste mensen. Ik zie dit in de komende jaren niet opgelost worden. We moeten dus rekenen op ons bestaand netwerk van onderaannemers en hun strikte uitvoering, om het gebrek aan extra personeel te compenseren.

Met de verkiezing van Biden als President hopen we dat de wereld een inhaalbeweging doet naar CO2 en het behoud van onze natuurlijke bronnen. Het verheugt me te zien dat de jeugd hier het voortouw neemt, en veel harder op de tafel klopt dan wij doen.

Internationaal zien we ons niet bedreigd door Chinese of Indische integratoren zoals Tata Consulting. Je moet het zo ver niet zoeken, Spaanse en Italiaanse concurrenten zitten in de nek, en er zitten bedrijven tussen die heel goed presteren. Maar onze klanten zijn zo nauw met ons verbonden qua complexiteit en interventies, dat veranderen in de praktijk heel moeilijk wordt. De concurrentie zorgt er voor dat wij streven naar steeds hogere competenties en meer uitdagende interne innovaties. En wat we ten allen tijde willen vermijden, is dat onze eigen partners concurrenten worden.

Verder ben ik er ook niet van overtuigd dat onze supply chain lokaler wordt. De total cost of ownership voor ons en anderen is van belang. Zolang Aziaten het verkocht krijgen dat zij componenten hier goedkoper geleverd krijgen, weegt dit niet op tegen de kostprijs van lokale toelevering. Op termijn echter zal Azië de normen voor kwaliteit, duurzaamheid, eerlijke lonen en ecologisch transport ook moeten respecteren. Als we daar de druk verhogen, gaan China en Viëtnam dit in hun prijzen moeten doorrekenen.



Evangelist, Epicurist, Strateeg en Goede Huisvader

Op de vraag aan Philippe wat zijn rol binnen het bedrijf is, begrijp ik dat hij vooral scheidsrechter én lijnrechter is. Foucart is geen ingenieur, maar heeft samen met zijn management een neus voor de industriële innovaties en expertise van morgen. “Permanent bewaak ik het overeengekomen groeipad en herinner de mensen aan wat onze klanten willen, waar we onze competenties en middelen investeren en zorg dat we op koers blijven. Verder verkondig ik de expertise, het familiale karakter en de flexibiliteit bij nieuwe en bestaande klanten.”

We leggen Philippe de keuze tussen een netwerkreceptie of een barbecue met een goede fles wijn met vrienden voor. “Voor mij zijn beide best leuk, maar als ik dan toch moet kiezen, zal het wel de goede fles wijn en de vrienden zijn; maar mijn oudste klanten behoren ook tot de vriendenkring. Ik kijk nooit tegen een gezellige receptie of feestje op.”

“De klant heeft bij ons altijd gelijk, ook al heeft hij ongelijk. En we doen het uiterste, ook voor een nieuwe klant. Ik haat verliezen, maar ben geen slechte verliezer. Bij een nederlaag is het even het stof afkloppen en terug in het zadel.”

Ook als student was Philippe al de geboren epicurist. Samen met zijn vrouw, ging hij anno 1996 naar feestjes met Radiohead en REM op de achtergrond. Philippe vond je echter niet op de dansvloer, maar ongetwijfeld aan de toog.

Organisatie



Sales team

+32(0)56 24 11 31 - Isabel Gysels
+32(0)56 24 59 41 - Evelien Desmyttere
+32(0)56 24 59 44 - Mario Dejaegher 

Email
ine@industrialfairs.com

Invent Media bv
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk


Wanneer


Donderdag 27 mei 2021
14.00 - 21.00

Waar


Kortrijk Xpo | hall 4
© Invent Media : All rights reserved - Privacy Policy
edit afsluiten